
THE UK NATIONAL PRESS TODAY

We have in Britain the greatest variety of newspapers of any nation in the

world, and that is particularly true of our national press. But what do we

mean by ‘national press’? In these days of devolved government, the Scotsman

or Herald may see themselves as the national newspapers of Scotland, and

the Western Mail has claimed to be the national paper of Wales. Therefore,

to define the national press as those newspapers published in London and

readily available across the UK could be seen as provocative; however, it

remains a useful and commonly accepted description, and will be used

throughout this book.

The fact that we have a thriving national press is due to several factors.

London is the capital and the home of parliament, government depart-

ments, the senior courts, the royal family, financial institutions and the head-

quarters of many of our leading companies. It is, in short, the main centre of

power. It is thus the source of most news of the institutional variety, from

prime minister’s questions to company annual general meetings, from major

trials and appeals to state occasions and cultural events such as film pre-

miers and theatre first nights. It is inevitable, then, that a press which seeks

to engage a national audience will be based in the nation’s capital. That is

true of journalistic activity, but no longer necessarily of the production

aspects of the newspaper industry.

London is also the transport hub of the country and historically that has

been a major factor in the development of a national press. The growth of

a rail network during the nineteenth century, radiating out of London ter-

minal stations, provided the perfect basis for speedy nationwide distribution

of newspapers from London. In the context of a small and highly populated

country the ability to provide newspapers full of national and international

news, printed late at night, on breakfast tables the length and breadth of the

country the next morning allowed the national press to develop rapidly.

Distribution by rail continued until the 1980s. The great London railway

stations were scenes of great activity every night and into the early hours of

2

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 19



the morning as bundles of freshly printed papers were carried from vans to

trains with special provision for this cargo and sent to onward distribution

points all over the land. Costs, rail cuts, the development of facsimile trans-

mission of newspaper pages to satellite print works and the growth of the

motorway network eventually moved distribution on to the roads, but rail

had dominated for 100 years.

All this, and perhaps a culture of nationalism rather than regionalism, led

to the dominant influence of a national press in a way that never happened

in other European countries or the United States, where, for reasons of the

size of the country and the impossibility of overnight distribution, a tradi-

tion of big city and regional newspapers developed.

Like other national presses the British press is highly idiosyncratic. The British press is an

extreme case within Europe in the extent to which it is dominated by national newspapers

published in one city. The leading publications are all London daily newspapers (and their

even more idiosyncratic Sunday stable companions). Because they are so competitive,

these newspapers have none of those inhibitions which semi-monopoly generates else-

where. The London newspapers are less restrained than the leading newspapers of most

other countries; they are all public companies, open to public and financial scrutiny. Their

senior people are willing to be interviewed. As an extreme example of a press which is

national, which is competitive, and which is a newspaper press, the British national press

provides a case study of newspaper power which may be of some wider significance.

(Tunstall, 1996: 2)

Britain’s newspaper market place is highly stratified, although not as

much as it was, and is influenced by class (or socio-economic group), edu-

cation, occupation and self-image. We refer to the ‘tabloids’, meaning the

redtops, the Sun,Mirror and Star, not the ‘serious’ tabloids like the Independent

and Times, which refer to themselves as compacts.We talk of the ‘mid-market’,

meaning the Mail and Express, and to the ‘serious’, ‘quality’ or ‘broadsheet’

market – the Telegraph, Times,Guardian, Independent and Financial Times –

despite the fact that three of the broadsheets are now smaller format. Sale

generally diminishes as we work up these three tiers, although the Mail’s

circulation breaks this rule.

The stratification is the same on Sundays, with the same publishers occu-

pying the same areas of the market. So in the redtop tabloid sector we have

the Sunday Mirror and People published by Trinity Mirror (publisher of the

Daily Mirror), News International’s News of the World as stable-mate to the

Sun, and the Daily Star Sunday (Express group). In the mid-market we have

the Mail on Sunday and Sunday Express, sharing publishers with the Daily

Mail and Daily Express respectively.And at the quality end we have the two

‘compacts’,Observer and Independent on Sunday, published in the same for-

mats by the same owners, of theGuardian and Independent respectively, and

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT20

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 20



two broadsheets, Sunday Times and Sunday Telegraph, stable-mates of the

daily Times and Telegraph. Rupert Murdoch’s News International (redtop

and quality) and Richard Desmond’s Express group (redtop and mid-market)

are the only publishers to have a presence in two of the three market sectors

for both dailies and Sundays.

Tables 2.1 and 2.2 show sales of the national newspaper titles (daily and

Sunday) over the past 30 years.

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 21

Table 2.1 Sales of national dailies in 000s – Sept. of year in question

Title 1977 1987 1997 2004 2008

Telegraph 1,327 1,186 1,130 901 851

Times 287 450 815 661 638

Financial Times 178 308 327 438 429

Guardian 267 473 428 376 349

Independent n/a 360 288 265 220

Daily Mail 1,881 1,810 2,344 2,443 2,242

Daily Express 5,310 1,700 1,241 960 739

Sun 3,944 4,140 3,887 3,336 3,155

Daily Mirror 3,986 3,096 2,442 1,794 1,441

Daily Star n/a 1,159 632 900 731

n/a = not applicable (i.e. yet to launch)

Source: Audit Bureau of Circulations

Table 2.2 Sales of national Sundays in 000s – Sept. of year in question

Title 1977 1987 1997 2004 2008

Sunday Times 1,342 1,277 1,449 1,370 1,221

Sunday Telegraph 847 758 938 702 622

Observer 700 766 498 462 453

Independent on Sunday n/a n/a 311 214 183

Mail on Sunday n/a 1,834 2,322 2,338 2,239

Sunday Express 3,167 2,251 1,262 1,004 655

News of the World 4,990 5,191 4,620 3,889 3,242

Sunday Mirror 4,027 2,999 2,424 1,584 1,316

People 4,052 2,961 2,002 1,013 626

Daily Star Sunday n/a n/a n/a 485 382

Source: Audit Bureau of Circulations

n/a = not applicable (i.e. yet to launch)

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 21



The redtop tabloids

Traditionally the redtop tabloids have been the most popular newspapers,

targeted first at the working man, now more broadly at readers of both sexes

from the lower socio-economic groups. Once referred to as the ‘picture

papers’ because of the predominance of pictures over words – emphasised

by the small format – they gave much space to sport, particularly football

and horse-racing, the sports favoured by the working class for their links

with betting. They featured show business (in the days before ‘celebrity’),

‘people’ stories rather than politics, issues and foreign affairs.

Essentially redtop tabloids are about ‘fun’, a word encountered frequently

by Sofia Johansson (2008) in her study of what attracted Mirror and Sun

readers to their newspapers. She was told (2008: 404) ‘it’s a fun newspaper

to read’ and found ‘this was a primary reason for buying the papers, with

central experiences of amusement’.This study described the tabloids as having

‘a typically sensationalist news style, a celebrity oriented and sexualised

news agenda and the use of aggressive journalistic methods such as paparazzi

coverage and chequebook journalism’ (2008: 402).

This enjoyment factor in the popularity of redtop tabloids is stressed by

Johansson’s research sample. ‘Sport and celebrity gossip dominated discussions

of particularly well-liked reading material’ (2008: 405).The papers provided ‘a

way to cope with experiences of events and circumstances of the surrounding

world as threatening or depressing, where the newspapers would have a cheer-

ing-up function’.The emphasis on fun can be understood as ‘a response to day-

to-day routines, where the newspaper reading can work both as a way to

release unwanted emotions and as dealing with general anxieties’ (407).

It is all told in a language driven by its accessibility, its readability. It

became known as ‘tabloidese’.Martin Conboy (2006: 14) describes ‘this sys-

tematic language use as rhetoric, not a high-flown, abstract style but a set of

language devices used with the deliberate and consistent aim of confirming

the existence of a national tabloid readership’. He quotes Teun Van Dijk

(1991: 47) describing it as a ‘range of language deployed by the tabloids to

effectively inscribe a readership within its pages through the use of

metaphor, irony, alliteration, rhyme or parallelism’.

Keith Waterhouse (1989: 26–27), now a Daily Mail columnist but for

very many years a star of the then hugely successful Daily Mirror, described

how in the mid-1930s that paper

spat the plum from its mouth and began to speak in its own down-to-earth voice. … The

Daily Mirror ceased to be fuddy-duddy and became brash and cheeky. Sometimes, it

has to be said with hindsight, the paper’s efforts to be bright and breezy had all the des-

peration of a fixed smile, and on occasion, anticipating the antics of today’s tabloids, it

could be so trivial as to appear featherbrained.

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT22

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 22



That style, refined and adapted by the Murdoch Sun, still defines the redtop,

using short words and sentences, nouns as adjectives and expressions seldom

spoken by anyone at all to provide the quick read the redtops believe their

readers require.

As Jeremy Tunstall puts it:

These daily papers focus on light news, the entertaining touch, and human interest; this

in practice means focusing on crime, sex, sport, television, showbusiness, and sensa-

tional human interest stories. There is an overwhelming emphasis on personalities; such

‘serious’ news as is covered is often presented via one personality attacking another per-

sonality. Much material in these papers is ‘look-at’ material – there are many pictures,

big headlines, and the advertising is mainly display, which again involves pictures and

big headlines. The remainder of the tabloid is ‘quick read’ material with most stories run-

ning to less than 400 words. (1996: 11)

Although that broadTunstall description of the redtop tabloids holds today, the

papers have moved downmarket – ‘dumbed down’ (Johansson, 2008: 402) –

and the environment in which they are published has changed. But they still

provide a ‘community’ of readers, who enjoy discussing the trivia they read

in the redtops. ‘Tabloid reading was without exception described as a social

activity’ and was ‘connotative of the warmth of human interaction, or belong-

ingness and security’ (409, 410).

The tabloids still sell in large quantities (the Sun sells ten times as many

copies each day as the Guardian, for example) but they are losing sale faster

than any other sector of the market.Over the past 20 years the Sun andMirror

between them have suffered sales losses of one third, or nearly 2.5 million. On

Sundays the decline is significantly greater. The News of the World, Sunday

Mirror and People have lost nearly half their combined sales over the same

period, around 5.5 million. The rate of decline has increased over the past

decade. So the popular press has become less popular, and the relative suc-

cess of the Mail titles, to which we will come with the mid-market, has

challenged the terminology.

The figures for individual titles over the past 20 years are stark: Sun

sales down from 3.9 million to 3.1 million;Mirror down from 3.2 million to

1.6 million;News of the World down from 5.0 million to 3.3 million; Sunday

Mirror down from 3.0 million to 1.5 million; and, most spectacularly, the

People down from 2.9 million to 0.7 million (all figures audited ABC). So

why the biggest decline in the most popular sector of the market? In order

to answer this more specific question we will ignore the more general fac-

tors which apply to all newspapers, particularly the growth of alternative

sources of news and information, and the variety of media on which they

are available. Those who believe that the printed press has ‘dumbed down’

over the last 20 years argue that this has been done for commercial reasons,

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 23

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 23



that so-called quality has been traded for greater commercial success. In the

case of popular newspapers this ‘lowest common denominator’ or ‘pander-

ing to the masses’ argument only works if it brings the desired result. If we

are talking about the mass sector of the newspaper market, then it has

clearly failed. The tabloid sector has always targeted the mass market,

always sought to be ‘popular’. Tunstall argues that ‘the full tabloidisation of

both downmarket and mid-market British national newspapers was not

completed until the 1980s’ (1996: 9), but diminishing popularity of the

‘downmarket’ part of that has been under way since then.

In the heyday of the Daily Mirror, the 1950s and 1960s, it was certainly

a more upmarket product than it is today. In a period when class was a more

clear-cut aspect of British society the Mirror’s brilliance was to be able to

inform comprehensibly and mostly without patronising while at the same

time entertaining. It rarely talked down to its working-class readership,

while accepting that what we would now call their lifestyle, both work and

leisure, was distinctive and definable. The Mirror dealt with politics and

work-related issues. It was the friend of organised labour, up to a point, and

of crowded football terraces where everybody stood. It drank in the public

bar, not the saloon. It celebrated manual labour and holidays in British sea-

side resorts. And it recognised, as many then didn’t, that intelligence and

reflection were not matters of social position.

But then the social order began to change, youth culture became a recog-

nisable condition that crossed traditional class boundaries, as did political

affiliation, and the erosion of deference meant the erosion of distinct and

separate agendas for the different sectors of the newspaper market. And in

1969 Rupert Murdoch bought the News of the World and the Sun. The latter

was re-launched to compete head-on with, and defeat, theMirror.The Sun’s

early, and hugely successful, editors, Larry Lamb and Kelvin MacKenzie, did

not share the Mirror’s aspirational view of the working man and his thirst

for education but preferred to cater to his perceived (by the Sun) tastes

for naked breasts, sexual innuendo (and activity), soap operas, military

adventures and package holidays to Spain, and his distaste for scroungers,

strikers, comers-in and ‘toffs’. The initial sales figures suggested they had

the right formula. They caught the pre-Thatcher mood and grew in con-

fidence through most of the Thatcher years. It was done with style and

wit. TheMirror, helped by the catastrophic ownership of Robert Maxwell,

was left standing.

But it was a re-interpretation of the old formula, and a more pessimistic

view of its audience, the Sun was exploiting, and it failed to take into account

how the old order was changing. It failed to recognise that Thatcherism had

destroyed working-class solidarity by making it aspirational, that owner-

occupation and the decline of traditional working-class manual employment

was expanding the middle class and the numbers who sought to join it or

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT24

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 24



believed they had.Why else was the Mail gaining readers while the redtops

were losing them? These newspapers for the masses took the soft route of

following television, reporting twists in soap opera plots as though they were

fact not fiction, and turning soap actors, not to mention page three girls, into

celebrities. They created a new aristocracy out of footballers and their wives.

The Daily Star launched on the basis that if the Sun had prospered by going

downmarket of theMirror they could achieve the same by going downmarket

of the Sun. They made their glamour pictures more soft porn and took the

television symbiosis a stage further by devoting pages every day to ‘coverage’

of reality TV shows, particularly Big Brother. TheMirror lost its roots and the

Sun never had any. They partied instead. They sent 3.00 a.m. girls to party

with, and report, the celebrities they had created, and their editors became

celebrities in their own right. Kelvin MacKenzie, and then the new Mirror

editor, Sun-trained Piers Morgan, encouraged by the fascination for the

tabloids shown by editors of more serious newspapers, started to enjoy shar-

ing the status, and the parties, their creations lived for. Having removed

themselves, and their newspapers, from the everyday lives of their readers,

they depended on the voyeurism of these readers, their absorption in the vac-

uous lives of rich and famous-for-very-little.

Those who were entranced by celebrities had other places to go,magazines

whose raison d’être was reporting and sustaining the B-list. Magazines can

handle fads – they can be closed when the fad passes, and new ones take their

place. But newspapers, in whichever market sector they are located, need a

soul, to stand for something.The danger for the redtops is that focussing only

on ephemera runs the risk of making them ephemeral themselves.The circu-

lation decline of the redtops suggests they are running that risk.

The Sunday tabloids, historically more racey than their daily counter-

parts, have suffered more. The News of the World, still the biggest-selling

paper in the country, continues to investigate and has the journalistic talent

to do it well, but too often the subjects are of too little consequence to merit

the effort. Investigation in the celebrity era too often comes down to inves-

tigating celebrity infidelity, paid-for kiss and tell accounts by the dumped or

the bedroom performance of the dumpers.There is a curiously old-fashioned

tone to the shock (however hypocritical) expressed by the redtops at the

morality of those they ‘expose’. It may have worked in the days when they

were amplifying the evidence delivered in salacious court cases, when public

morality led to tut-tutting while enjoying the read. Today it is hard to

believe that many are shocked, or much care, particularly when they know

cuckolded minor celebrities are touting their stories for money.

Away from the bedroom, investigations are too often contrived: the agent

provocateur activities of the News of the World’s ‘fake sheikh’, the illegal

bugging, the repetitive ‘exposing’ of security flaws by sending reporters with

fake weapons through airports. In an age of real terrorist fears and real security

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 25

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 25



the public-interest justification by the redtops for soft investigations no

longer rouses the readers.

TheMirror made one attempt to put the clock back. Long after Maxwell,

long after the Sun’s circulation lead looked irrecoverable, Piers Morgan, sup-

ported by Philip Graf, chief executive of the new owners, Trinity Mirror,

decided he was sick of Big Brother, celebrity, kiss and tell and wanted to

return the Mirror to its former self. Leave aside his own massive contribu-

tion to the promotion of celebrity journalism, and his television programme

in which he interviewed celebrities about what it was like to be the subject

of celebrity journalism, Morgan was characteristically determined about his

reinvention of himself and his newspaper.

At the 2001 Belfast conference of the Society of Editors Morgan publicly

renounced ‘Big Brother journalism’.The events of 9/11, he said, had redefined

tabloid journalism. He recounted his Belfast speech in his volume of ‘diaries’:

We all saw big sales increases through July and August thanks to Big Brother, the most

inane television ever made. I remember sitting in my office one night as bidding for

interviews with various occupants of the BB house reached ridiculous proportions,

thinking: has it really come to this? Is my journalistic career going to depend on

whether I can persuade some halfwit from Wales called Helen to take my company’s

£250,000 and reveal in sizzlingly tedious detail that she’s even more stupid than we

first feared? (2005: 302)

He said that he had detected a new hunger for serious news that had at

first been driven by fear after 9/11 but was now born out of serious interest.

Morgan recalled the words of a former Mirror editor, Sylvester Bolam: ‘The

Mirror’s a sensational paper, but sensationalism doesn’t mean the distortion

of the truth. It means the vivid and dramatic presentation of events so as to

give them a forceful impact on the mind of the reader’ (2005: 302). ‘I gen-

uinely believe we’re on to something here,’ said Morgan, and went on to

change his paper radically. This meant serious content written by serious

journalists. John Pilger, veteran Mirror man, was one who returned and the

paper adopted a strongly anti-Iraq war stance, as well as a black title-piece

rather than the former redtop. Celebrity gossip was out. Just 18 months

later Morgan was sending a mea culpa email to his chief executive Sly Bailey

(Graf had gone, a casualty of theMirror’s decline) after monthly sales figures

had, as he put it, ‘fallen off a cliff’. He had misjudged the way many Mirror

readers would respond to the start of the war, with his paper attacking the

war while the sons of his readers were under enemy attack in Iraq.

Maybe it was the latter point rather than the new seriousness of the

paper, the issue rather than the philosophy. Whichever, it hardly sent out

signals that changing direction was the route to recovery. The Sun increased

the circulation gap, and has continued to do so.And it was Iraq that brought

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT26

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 26



about the downfall of Morgan. He had printed pictures allegedly taken in

Basra of British soldiers allegedly abusing Iraqi civilians. There were ques-

tions over the authenticity of the pictures, and a huge row involving the

government, the army and the Mirror. It was the beginning of the end for

Morgan, and soon after he was sacked (Morgan, 2005: 1–12). The Mirror

returned to competing with the Sun on its own ground; and the redtop

tabloid market continued to decline.

The mid-market

The mid-market revival is the story of one newspaper, the Daily Mail, and

its Sunday sibling theMail on Sunday. The two have overturned the natural

order of the newspaper market, where redtop tabloids sell more than mid-

market papers, which in turn sell more than the serious or ‘quality’ papers.

The Daily Mail today is the second largest-selling daily newspaper in Britain

(to the Sun); the Mail on Sunday is the second largest-selling Sunday news-

paper (to the News of the World). Both sell on average more than 2.3 million

copies each publication day (audited ABC sales).

The Mail was founded in 1896 by Alfred Harmsworth, and unlike any

other national newspaper (with the exception of the Guardian, which has

a different structure being owned by a trust) has enjoyed the same owner-

ship ever since. Associated Newspapers, the company running the Mail

group, is headed today by the latest Lord Rothermere, and the family has

never deviated from its support for its newspapers. They have had a che-

quered history, but the modern good times really started in the early 1970s

when the company ended its involvement in the redtop tabloid market by

closing the failing Daily Sketch and relaunching the broadsheetMail as a mid-

market tabloid. It started the Mail on Sunday in 1982. It owes the success

of both newspapers to the journalistic flair and talent of David English, who

became editor-in-chief, and after his death his successor Paul Dacre, the pre-

sent editor-in-chief. These two editorial giants have led the Mail titles not

only to complete dominance of their market sector but to an influence and

regard across the national newspaper market.They are loathed by their liberal

critics.Guardian columnists and leader writers regularly disparage theMail

and what it stands for, while the Mail regularly responds with disparaging

comments about the Guardian. Since the overlap of readers is nearly non-

existent, it is an ‘insider’ battle fought out in the public prints often to the

bafflement of readers of one or the other newspaper.

The extreme end of liberal contempt for theMail was articulated by Nick

Davies (2008) in his wider assault on the current state of newspaper jour-

nalism, Flat Earth News. He finds theMail ‘guilty of a certain kind of reporting.

This involves something rather like the work of a gardener, who digs out and

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 27

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 27



throws away weeds and stones and anything else which he does not want

and then plants whatever he fancies. The story, in other words, is a model of

the subtle art of distortion. Aggressive distortion’ (2008: 357).

Nevertheless, the Mail is taken immensely seriously by politicians across

the spectrum as representing a hugely significant and unignorable strand of

British public opinion. The Mail titles exude confidence. The daily, with its

longer history, sets the agenda, which is based on an intimate knowledge of

its audience.TheMail is the embodiment of the idea that a successful news-

paper both reflects and reinforces the prejudices of its readers. It believes it

knows what these are, more than the politicians who seek their votes. The

Mail is suspicious of what it sees as the metropolitan liberal consensus of

the ‘political and media classes’. It regards this as out of touch with ‘ordi-

nary voters’, by which it meansMail readers. It despises political correctness

and what Dacre refers to as the ‘subsidariat’. Delivering the Cudlipp Lecture

at the London College of Communication in January 2007, Dacre described

this as the loss-making newspapers, those ‘subsidised’ by the profits of other

publications in their group (he cited the Sun ‘subsidising’ the Times and

Auto Trader ‘subsidising’ the Guardian) and the taxpayer ‘subsidising’ the

BBC. He said of the loss-making newspapers:

Their journalism and values invariably liberal, metropolitan and politically correct, don’t

connect with sufficient readers to be commercially viable. Ah, say the bien pensants, but

such papers are hugely concerned for the common good. But there is a rather unedify-

ing contradiction here. For the subsidariat are actually rather disdainful of the common

man, contemptuous even, of the papers that make profits by appealing to and connect-

ing with millions of ordinary men and women.

That, in a nutshell, is the credo of the dominant influence on the Mail. It is

articulated daily in a set of values that can be summarised thus: it espouses

self-reliance and eschews dependency – it is for standing on your own feet,

suspicious of welfare and relentless in ‘exposing’ cases of welfare abuse, or

‘scrounging’. It is more concerned about crime than the causes of crime, and

prefers what it calls ‘traditional’ values to ‘liberal’ values.That means a belief

in marriage and family life, and concern about working mothers. It cam-

paigns against bureaucratic interference, or ‘meddling’, and celebrates achieve-

ment above equality of opportunity. It takes a negative line on the European

Union, the BBC and the ‘nanny state’. At the same time it campaigns, more

vigorously and bravely than others, for justice for Stephen Lawrence and a

range of ‘victims’ – pensioners, teachers wrongly accused of misconduct

against pupils, employers wrongly accused of discrimination.

Unlike the redtop tabloids the Mail cannot be accused of ignoring serious

news. It is a tabloid that puts the emphasis on text and is never afraid to run

long stories over more than a page. It invests heavily in editorial content and

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT28

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 28



promotion and has more long-serving distinguished journalists than any

other paper. It is ruthlessly edited, commissioning far more material than it

publishes, and it projects its columnists whom it hires to project its preju-

dices in a more extreme form than represented in its leaders. The Mail likes

to give space to a rant. It has a strong record of exposure stories that fre-

quently make waves and influence or even set the political agenda. At the

same time it has led the way on lifestyle features, particularly in the area of

health. It has the highest proportion of women readers of any national news-

paper. While the mass-selling redtops have failed to recognise changes in

British society, the Mail has embraced them, identifying the growing middle

class as its target audience and understanding that many of them do not sub-

scribe to liberal values. It is often portrayed as the voice of ‘middle England’,

of the ‘silent majority’. Its success suggests that this constituency exists.

In his Cudlipp Lecture Dacre took on those of the ‘liberal establishment’

who sought to curb the excesses of the press, who argued that the ‘irrespon-

sibility of Britain’s media was making good governance all but impossible’

and that ‘more civic journalism’ was needed. He said:

This argument, while being a brilliant defence of such newspapers as Pravda, pro-

foundly misunderstands the nature of Britain’s popular press. Such papers need to be

sensational, irreverent, gossipy, interested in celebrities and human relationships and,

above all, brilliantly entertaining sugar coated pills if they are to attract huge circula-

tions and devote considerable space to intelligent, thought provoking journalism, analy-

sis and comment on important issues. And any paper that manages both to entertain

and engage millions of readers with brilliantly written serious journalism on the great

issues of the day is playing an important role in democracy and the judges and the sub-

sidariat ignore the sugar coated pill argument at their peril.

Of course the British press, pretty much all of it, has flaws: under pressure of dead-

lines it is, regrettably, too often careless, too often insensitive and clumsy in its headlong

rush for a story, it over-states and over-simplifies, it prefers the dramatic to the mundane,

the sentimental to the compassionate. Above all it lives for the day and is often risibly

short term in its view of things.

But I also believe passionately that the popular press has great virtues. At their best, pop-

ular papers – that are far more sensitive than politicians and opinion polls to national

moods – articulate the anxieties, apprehensions and aspirations of their readers. Genuinely

democratic – I mean, you try persuading people to fork out 45p for a paper on a rainy

day – they give voice to millions of ordinary people who don’t have a voice.

And because they have this symbiotic, almost tactile responsiveness to their readers,

such papers are often able to identify and highlight great truths – truths that are often

uncomfortable to a ruling class that is increasingly dismissive of ordinary people’s views.

(Dacre, 2007)

The Daily Express notoriously was dismissive of its readers’ views when it

was owned by the TV mogul and New Labour peer Clive Hollick. The

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 29

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 29



Express, the creature of one of the most famous of all proprietors, Lord

Beaverbrook (see Chapter 4), which had dominated the market from the

1930s to the 1960s, when it entered its period of decline, which continues

and is unlikely ever to be reversed. In the golden days it too knew its audi-

ence and its times, deeply patriotic, royalist, conservative and imperial. It

was selling over 4 million copies a day in 1955, and around three-quarters

of a million today. It never really recovered from end of empire, consistently

losing sales throughout the sixties and most years since. After it moved out

of Beaverbrook ownership it went through a succession of proprietors, and

changed its editor with the regularity of a football manager.

But it was Hollick, acquiring the paper in 1996, who defied every theory

of running a successful newspaper by deciding to sack the readers. In its

heyday the Express was the confident upholder of all things Conservative

(capital C), and until Hollick bought the paper it remained staunchly right

wing. Hollick decided it should overnight become New Labour, and brought

in as editor Rosie Boycott to supervise the change. Suddenly the colonels

from Cheltenham found themselves reading about the case for legalising

marijuana over their toast and marmalade. They did not like it. Hollick had

forgotten the first rule of newspapers, that it is so much easier to lose read-

ers than to gain them. And when you tell all your readers that this is now a

different newspaper of a wholly different political and social outloook, then

it is likely they will depart. They did. The Mail gratefully took them in.

Hollick sold to Richard Desmond, who had built his reputation and fortune

publishing in the cellophane wrapped, top-shelf end of the magazine

market. Then in 2004 the Express readers had another opportunity for con-

fusion. The editor, Peter Hill, signed a front-page editorial explaining his

‘historic decision’ to return to normal service and ‘back the Tories’. Sales

continued to fall.

The new Tory Express developed a new kind of newspaper formula: iden-

tify a small number of stories that research shows interest the readers and

always lead the front page with them, whether or not anything has hap-

pened. Initially it was house prices, mortgage rates and inheritance tax.Then

they seized on Princess Diana and turned the conspiracy theory into an art

form. Day after day they led the paper on new twists in the already very old

story, using seldom identified ‘sources’ to back up increasingly unlikely

‘news’ stories about the circumstances of Diana’s death. Day after day these

stories sank without trace, but it never deterred the paper from coming up

with more. In 2007, while never suspending its commitment to the Diana

conspiracy, it adopted a similarly obsessive approach to the abduction of

Madeleine McCann.Of course this was a story that had absorbed the British

public for many weeks after the disappearance in Portugal of the child, and

there had been saturation coverage from all the media. But the Express con-

tinued to lead the paper day after day, under the label in red type ‘Madeleine’,

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT30

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 30



with tenuous stories seldom appearing anywhere else. In March 2008 the

Express (together with the sister Daily Star and the two papers’ Sunday stable

mates) were forced to publish prominent apologies and pay substantial

damages to Madeleine’s parents, Gerry and Kate. Today the paper, which

has had editorial costs stripped out to leave a much smaller staff than its

competitors, is much diminished in reputation, as well as sale.

The Mail – ‘brilliant and corrupt, the professional foul of contemporary

Fleet Street’ (Davies, 2008: 369) – is always controversial, always talked

about by journalists and politicians. But the mid-market is nowMail (loved

and loathed) territory, weekdays and Sunday, and these papers attract

upwardly mobile readers from the redtop sector as well as competing with

right-of-centre titles in the quality sector.

The serious or ‘quality’ sector

No longer can we call them the broadsheets, because three of them aren’t.

The so-called ‘compact revolution’ is dealt with in detail later in this

chapter, because it has been a significant development and has contributed

to the relative success of the upmarket sector during the recent years of

newspaper circulation decline. It is the sector that has undergone the

most change, not only in format but in editorial content, bulk and in dri-

ving multi-media publishing. It is the sector that features most often in

the ‘dumbing down’ debate (see Chapter 6) because occupying the higher,

more serious, more issue-driven ground, it has more potential for descent

and its natural readers tend to occupy the higher socio-economic and

intellectual area of society, and include the politicians and decision tak-

ers, those who run society. The serious newspapers, traditionally strong

on text and debate, less interested in human interest, tittle-tattle and

popular culture, have a presence and influence way beyond their rela-

tively modest circulations.

The five serious dailies – Times, Telegraph, Guardian, Independent and

Financial Times – account for (at the end of 2008) an average 2.48 million

sales (audited ABC), fewer than the Sun alone and just 0.4 million more

than the Daily Mail. The four serious Sundays – Sunday Times, Sunday

Telegraph, Observer and Independent on Sunday – have combined sales of

2.48 million, fewer than the News of the World alone and only 0.27 million

more than the Mail on Sunday. Competition and profitability, however, are

not simply about sales; they are about sales to whom. Revenues from pop-

ular, mass-circulation newspapers come predominantly from cover price,

whereas the serious newspapers, which sell at a higher price, are much more

dependent on advertising revenue, for which they can charge higher rates

because of the higher socio-economic status, and affluence, of their readers.

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 31

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 31



As Tunstall (1996: 14) puts it:

In terms of commercial income, upmarket papers are primarily in the advertising busi-

ness, while downmarket papers are primarily in the sales business. Upmarket papers

must sell to upmarket people, for whom they can charge high advertising rates per

thousand readers. These contrasted forms of revenue, it can be said, exaggerate the

real differences between their two sets of readers. But there is also a further form of

polarisation or exaggeration; while downmarket readers simply focus on selling more

copies (thus maximising sales revenue), the upmarket papers tend to focus upon the

more affluent (and more attractive to advertisers) readers even within their middle-

class audience.

It thus becomes highly significant that the popular newspapers are losing

sales (on which they are more dependent) faster than the serious titles. And

it goes some way to explaining why the serious titles have been earlier and

more enthusiastic adopters of web publishing, in that they are more con-

cerned, have more to lose, from a shift of advertising from print to online,

and have a readership which is more active online.

The Financial Times, the pink one, needs to be distinguished from the other

serious titles. It is basically a specialist business newspaper, seeing its natural

rival as theWall Street Journal (acquired in 2008 by Rupert Murdoch), and it

has an international audience, publishing in the United States and the Far East

as well as in London. It has a large institutional sale, with a heavy presence in

boardrooms and financial institutions. Its audited sale, always included in the

monthlyABC data, and thus compared with the other serious papers, is, how-

ever, very different in character. Its sale of 452,000 (Oct. 2008) includes

297,000 (66 per cent) outside the UK and Ireland.The Times, in contrast, sells

29,000 of its 630,000 circulation (5 per cent) overseas. The other qualities

show roughly similar proportions to the Times.

However, in recent years the FT has enjoyed great circulation growth and

has added to its general content while in no way diluting its business and

finance base. It is highly regarded for its political and international coverage,

and for its commentary. It has developed its website into one of the strongest.

Although it does not have a Sunday sibling it produces a Saturday edition

which is distinctively different, and has more general appeal, from its

Monday to Friday product, and this is on sale on Saturdays and Sundays,

making it Britain’s one declaredly ‘weekend’ newspaper.

The four general serious dailies and their four sibling Sundays have read-

erships that are 80 per cent ABC1 (the professional and managerial classes)

and 50 per cent AB (the senior members of those classes). They are edu-

cated, affluent (to varying degrees), cultivated (ditto) and influential. They

span the mainstream political spectrum, with the Independent andGuardian

left of centre (the Independent more agitprop, the Guardian more social

democrat) and the Times and Telegraph to the right. This is reflected in the

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT32

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 32



Sunday publications, although the Observer, the Guardian’s stable-mate,

will take a rather different line from the daily on certain issues, most notably

the Iraq war. The Sunday Times tends to be more vigorously right-wing than

the daily, and has a very different character. All but the Telegraph titles,

Sunday Times and Financial Times have changed to the compact format (see

later in this chapter). Despite that maintenance of the status quo the

Telegraph has in almost every other way been through massive change – new

owners, new editors for daily and Sunday, new offices and a new and rapidly

developing commitment to the digital age. The traditionally most conserva-

tive of newspapers, with its most conservative audience, is now offering

readers pods, blogs and online TV, with constant cross referencing in the

newspapers to its digital output.

All the serious newspapers have distinctive personalities, often carica-

tured, often used as a descriptor for a certain kind of person, defined by the

newspaper he or she reads. The Times is probably the most famous British

newspaper, known as the paper of the establishment, even, years ago, adver-

tising itself as the ‘top people’s paper’. It was read by the political and pro-

fessional classes, and carried the law reports. It had its famous letters’ page,

the establishment notice board, where the ruling elite aired their views and

assumed, often rightly, note would be taken of them. Historically the Times

was the ‘newspaper of record’. It would provide the most comprehensive

account of parliamentary debate, law reports and the activities of the royal

family. It probably remains the most famous British newspaper across the

world – the Times of London – despite being unrecognisable from its former

self. Today, in common with the rest of the serious, quality press, it has a

much more general, even populist, agenda. The change began when Rupert

Murdoch bought it.

The Telegraph, the largest selling of the serious dailies, is traditionally

the Conservative house journal, appealing to swathes of the traditional

middle class across the country. If the Times was defined by its letters’

page, the Telegraph was defined by its births, marriages and deaths columns.

It seemed that no self-respecting member of the middle class would be

born, betrothed, have children or die without these events being posted in

the Telegraph. It sustained the congratulations and condolences shared, by

post, among the readers. And to a certain extent it still does. Telegraph read-

ers were not necessarily very successful or very rich, although a significant

number were; they were above all respectable, professional, God-fearing

people supporting what they considered to be traditional values. They

tended to go to church, pay for education, drive Rovers and respect the

upper and officer classes, or the ‘natural order’.They did not like ‘state inter-

ference’. They did like state occasions, field sports and Sunday lunchtime

drinks parties. They sympathised with those unable to maintain their stately

homes and country houses. Such people as still exist still read the Telegraph.

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 33

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 33



But this newspaper, like the Times, now has to appeal to a broader audience,

or at least the sons and daughters of the traditional one, to Fulham as well

as Gloucestershire.

It may have moved on from defence correspondents with a rank in their

bylines, but it still gives a high priority to defence matters, recognising that

commissioned officers still feature highly among the readership. It still debates

problems associated with nannies and paying the school fees, and it still has

its ‘country life’ agenda. But it is now more streetwise, even if that street is

likely to be Sloane Square or Lombard Street. It assumes its readers would

rather buy their chickens, pheasants or smoked salmon from expensive mail-

order specialists rather than Marks and Spencer, and it recognises than the

Rover has given way to a Range Rover. It knows that the readers are more

likely to live in the city than the country, but assumes they own, or aspire to,

a weekend place in the country. It believes its readers buy shares and worry

about inheritance tax. And it maintains excellence in its sports coverage.

TheGuardian, perhaps more than any other newspaper, is stereotyped by

its critics and referred to satirically or derogatorily by its right-of-centre

rivals. It is equally obsessed by other newspapers, particularly the Daily

Mail. The Guardian used to be characterised as wearing open-toed sandals,

and aimed at fell-walking social workers or teachers of woolly liberal persua-

sion. That dated back to its Manchester non-conformist roots, and the influ-

ence of its remarkably long-serving, bearded and bicycling editor C.P. Scott,

who set up the trust that owns the paper, and the Observer, today. But the

Manchester Guardian moved to London in the 1960s, dropped the

Manchester, and gradually became the metropolitan liberal national news-

paper it is today. Under its two wholly London editors, Peter Preston and

Alan Rusbridger, it has taken on a new character and through its online

product, Guardian Unlimited, established an international reputation. It has

a relatively small circulation – only the Independent’s is smaller – but a

deeply committed and engaged readership of articulate, educated, mainly

middle-class people. It takes itself very seriously, and so do its readers.

It still has a bedrock of public-sector readers, mainly teachers and social

workers, for whom it provides supplements and from whom it has devel-

oped a profitable classified advertising business. It has also dominated the

media jobs advertising market place, and runs a media news and comment

section, and associated website, read avidly by media professionals. It speaks

up for the ThirdWorld, for immigrants and ethnic minorities, the planet and

climate change, for comprehensive education and for Europe. It is demand-

ing of the Labour Party, to which it gives qualified support and which it fre-

quently irritates. It sees itself at the cutting edge of metropolitan fad and

fashion and ahead of the game in terms of culture, popular and high. It

sometimes seems embarrassed by the affluence of its audience while at the

same catering for those who eat in expensive restaurants and take exotic

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT34

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 34



holidays. It is often surprised that more people do not agree with it, or worse

accuse it of hypocrisy. It agonises over those less fortunate than itself while

appealing to a fashionable, liberal, London elite.

It does, however, provide a conscience for left-of-centre politics, and has

a sound record for exposing inconsistency and sometimes corruption from

those in power. It has influential columnists, a youthful second section, and

it remains the preferred choice of the more earnest university student who

still buys a (subsidised) newspaper.

The Independent achieved the near impossible by starting and continuing

to exist. It was the brainchild of Andreas Whittam Smith and two Telegraph

colleagues who had a dream of a new national newspaper not financed by

one dominant proprietor or group. They raised money in relatively small

tranches from venture capitalists and were able to claim true ‘indepen-

dence’ when they launched into a booming and yuppie 1986.Although rel-

atively conventional in appearance – it was a broadsheet then – it was

innovative in content (it was the first paper to provide comprehensive list-

ings and the first broadsheet to run large pictures) and became immediately

fashionable. Its slogan ‘It is. Are you?’ – independent, that is – resonated at

a time when the passions raised by Murdoch’s move toWapping were great.

The marketing people used the word ‘badge’ – it enhanced the image of

those seen carrying it. It sold more than 400,000 copies for a while, but then

suffered from the economic downturn of the early nineties.

The ownership structure could not sustain it, and ‘independence’ gave

way to corporate ownership, first by the Mirror and then by Tony O’Reilly’s

Independent News andMedia. It has tried to maintain the values of its founders

editorially if not in terms of ownership, but circulation continuously declined

until the paper pioneered the reduction in size to the compact format (see

later in this chapter). It is now declining again, with a circulation approaching

half that in its heyday. A Sunday stable-mate was launched in 1990, the

Independent on Sunday, again innovative with its well-designed Review. That

paper too has suffered declining sales, more than the daily, and both titles are

now bottom of the sales league in their respective markets.

Both are relatively under-resourced in terms of editorial staffing and bud-

geting, and neither makes a commercial case for existing. But O’Reilly finds

them helpful to his profitable international portfolio, likes to own national

newspapers in Britain, feels affection for them and supports them. Under

the editorship-in-chief of Simon Kelner, who understands the need to com-

pensate for lack of resource with distinctiveness and niche appeal, the

Independent set off in a new direction when it adopted ‘poster’ front pages,

dealing with a single issue and making no claim for impartiality. Kelner

coined the term ‘viewspaper’ and saw that there was an (albeit limited)

market for a paper that overtly campaigned, took a line, in its news cover-

age. It was consistent, and ahead of British public and newspaper opinion,

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 35

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 35



in its opposition to the war in Iraq, and possessed in Robert Fisk a reporter

with attitude whose every word underpinned that stance. After embarking

on the ‘viewspaper’ strategy the Independent sought other issues to take on

with the poster treatment. It often seemed there were not enough, with the

paper contriving an ‘issue’ for the front page poster treatment, rather than

simply choosing the most important or interesting story of the day.

In 2008 Kelner moved from editor to managing director and brought in

as his successor Roger Alton, who had previously edited the Observer with

some circulation success. He took a more conventional approach to the

front page and introduced a new sports supplement. He could not stem the

circulation slide, but was hardly helped by a price rise to £1 (Monday to

Friday) that made it the most expensive general interest daily.The Independent

still has critical respect, but more affection than readers.

Who reads what? The demographics of newspaper audiences

The preceding sections on the three sectors of the national newspaper market

have concentrated of the qualitative descriptions of the titles making up

each sector, the audiences to which they cater and their success in this

objective. A quantitative analysis of audience characteristics also helps to

describe a newspaper, and marketing departments regularly collect data,

both to tell the publisher about the audience the title has, and to identify

those worth pursuing.This can lead to editorial developments, to the target-

ing of certain groups through particular content. It is of great interest to

advertisers who are much more precise targeters than editors.The advertiser

will base decisions on where to buy space on the demographics of the read-

ers of the newspaper, and the likelihood of their being interested in buying

the product or service being advertised. BMW does not advertise in the Sun.

The National Readership Survey continuously polls a representative sam-

ple of 35,000 people a year at the rate of 3,000 a month to provide first fig-

ures for the readership of papers (as opposed to sale, where ABC audits sales

figures provided by the publishers) and then demographic data about those

readers. It is an independent, non-profit organisation, and its methodology is

agreed by both advertisers and publishers, both of whom take the results very

seriously. The following tables tell us a lot about the typical readers of each

title.The first four contain NRS data for the periodApril to September 2007.

Although women are in a majority of the adult population, most news-

papers have a larger male readership than female. The one exception is the

Daily Mail, as we have seen above the most commercially successful news-

paper of the last 20 years. The Mail deliberately targets women in several

ways. Its designated Femail and health sections appeal to women, as do the

human interest, lifestyle and ‘relationship’ stories of which the Mail is so

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT36

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 36



fond. It is the newspaper most influenced by magazines in its approach to

subject matter, presentation and narrative writing style. It uses magazine

writers and makes extensive use of features. The Daily Star and Financial

Times have the highest proportion of male readers, for entirely different rea-

sons: soft porn in the Star, money in the FT. Of the redtops, the Mirror has

the highest proportion of women readers.

Newspaper editors are always chasing young readers. The argument is that

the sooner you get them the longer you have them, and that papers with an

older readership lose them at a faster rate because they die. That theory

depends on the loyalty of readers to stay with one title – ‘We’ve always taken

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 37

Table 2.3 Newspaper readership by sex

Newspaper Readership male % Readership female %

All adults (15+) 48.6 51.4

Daily Telegraph 55.1 44.9

Financial Times 69.6 30.4

Guardian 57 43

Independent 60.9 39.1

Times 58.4 41.6

Daily Express 53.6 46.4

Daily Mail 48 52

Daily Mirror 53.1 46.9

Daily Star 69.1 30.9

Sun 57 43

Source: NRS 2007

Table 2.4 Newspaper readership by age

Newspaper 15–24 25–34 35–44 45–54 55–64 65+

Daily Telegraph 7.4 7.8 11.2 14.6 20.9 38.1

Financial Times 12.1 22.1 22.8 20.7 11.5 10.8

Guardian 11.1 16.2 25 19.6 15.3 12.7

Independent 15.2 18.9 19.2 22.8 12.7 11.2

Times 13.3 13.5 18.3 16.6 19.4 18.9

Daily Express 8.1 6.5 11.3 18 20.4 35.7

Daily Mail 9.2 6.9 14 17.1 21.7 31

Daily Mirror 14.5 12.5 13.8 16.8 15.8 26.6

Daily Star 21.1 21.2 23.6 14.9 12 7.2

Sun 19.9 17.8 19.2 14.8 13.6 14.6

Source: NRS 2007

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 37



the Express in our house’ – and the assumption that young readers are attracted

to newspapers at all. These assumptions are questionable, as is the belief by

many advertisers that young people have more purchasing power and are

more suggestible in terms of buying new products. Several factors counter

that conventional view. Newspaper purchasing and reading habits have

changed: even loyal readers of one title will buy it only on certain days (‘occa-

sional regular readers’); home delivery has declined massively; and more

young readers than old are using the internet as their primary source of news.

Increasing life expectancy means that there are more loyal older readers for

longer, and the ‘silver economy’ is recognised as increasingly significant. So as

long as older readers are replaced a perfectly viable newspaper market can

exist at a time of changing demographics with an older age profile.

The successful Daily Mail has 70 per cent of its readers over the age of 45.

The highest-selling title in the serious sector of the market, the Daily

Telegraph, has 74 per cent. The Guardian, in contrast has 53 per cent of its

readers under 45, as does the Independent. The Sun has an even spread of

readers across all age groups, but only 43 per cent over 45 per cent. The

Daily Star has the starkest profile: not only the highest proportion of male

readers but the highest proportion of young readers, 38 per cent under 35 and

58 per cent under 45.

There is a clear class or socio-economic basis to UK newspaper reader-

ship, and the figures supporting this are of great relevance to advertisers

who seek precision in targeting those most likely to buy their goods and ser-

vices. The serious or ‘quality’ newspapers draw more than 60 per cent of

their readers from the AB social grades, apart from the Independent with a

figure of 57 per cent and the Telegraph with 59 per cent. The AB categories

(26 per cent of adult population) include senior- and middle-management

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT38

Table 2.5 Newspaper readership by social grade

Newspaper A B C1 C2 D E

Daily Telegraph 16.1 43.3 27.7 7.2 3.1 2.5

Financial Times 20.4 56.1 19.7 2.7 0.5 0.5

Guardian 13 49.9 28 3.2 3.3 2.5

Independent 11.2 45.4 33.4 6.2 2.8 0.9

Times 14.7 48.1 26.3 6.2 2.8 1.8

Daily Express 2.3 24 36.5 22.3 9.2 5.7

Daily Mail 5.2 26.6 34.2 19.4 10.4 4.2

Daily Mirror 1.2 10.5 28.5 29.5 21.5 8.6

Daily Star 0.3 6.8 21.5 32.1 29.4 9.9

Sun 0.8 9.8 25.5 30.9 22.9 10.1

Source: NRS 2007

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 38



professionals, from business, education, medicine, the civil service, law and

the public sector. C1 (29 per cent) is the social grade describing all others

doing non-manual jobs and manual jobs with specific qualifications. C2

(21 per cent) describes skilled manual workers, D (16 per cent) semi-skilled

and unskilled manual workers, and E (8 per cent) those with the lowest lev-

els of income. (Descriptors used by Ipsos MORI).The Sun,Mirror and Daily

Star all draw more than 60 per cent of their readers from the C2, D, and E

social grades, the Star having the highest figure of 71 per cent. Again, the

Daily Mail breaks through the usual market-sector barriers, with 65 per cent

of its readers in the non-manual ABC1 categories, and 32 per cent in the top

AB professional grouping. As it regularly points out, its substantial circula-

tion in comparison with the serious sector of the market means it has more

AB readers than all the quality titles.

The minority-ethnic population is about 13 per cent of the adult population

as a whole, a figure that is not reflected in the minority-ethnic readership of

most daily newspapers.TheDaily Telegraphminority-ethnic readership makes

up only 4 per cent of its total readership, the lowest figure of any title. The

Times,Daily Express and Daily Mail have a figure of around 5 per cent, with

the Sun significantly higher at 7.6 per cent.The two centre-left serious news-

papers, Guardian and Independent, have the highest proportion of minority-

ethnic readers, 11.5 per cent and 11.7 per cent respectively, apart from the

Financial Times which has easily the highest figure, 16.2 per cent, thanks to its

high readership of readers of Indian subcontinent origin.

This data comes fromMORI and was collected in the year before the third

Labour general election victory. Clearly it is dependent on the state of the

parties at that time, but gives a clear picture of the party political inclinations

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 39

Table 2.6 Newspaper readership by ethnic origin

Indian Chinese/ All
Newspaper White Black subcontinent other Asian Other non-white

Daily Telegraph 90.5 0.9 1.7 0.8 0.6 4.0

Financial Times 74.8 2.7 10.5 2.6 0.4 16.2

Guardian 81.3 4.9 1.9 3.3 1.4 11.5

Independent 83.7 3.9 2.9 2.3 2.6 11.7

Times 87.4 1.7 2.7 0.7 0.5 5.6

Daily Express 90.4 1.1 2.9 0.7 0.5 5.2

Daily Mail 89.5 1.2 2.3 1.3 0.6 5.4

Daily Mirror 84.5 5.7 3.9 1.2 1.1 11.9

Daily Star 92.4 2.5 2.5 0.7 0.8 6.5

Sun 88.3 3.4 2 1.1 1.1 7.6

Source: NRS 2007

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 39



of the readership of individual titles, and the political views editorially of

those titles. The Daily Mirror has the highest proportion of Labour voting

readers (60 per cent) and the Daily Telegraph the highest proportion of

Conservative voters (63 per cent). The Independent attracts the highest

proportion of Liberal voters. Apart from the Mirror, the Guardian, Star and

Sun have a preponderance of Labour voters, while as well at the Telegraph

the Express, Times, Financial Times and Daily Mail are dominated by

Conservative voters.

Compacts

The ‘compact revolution’ within Britain’s broadsheet press was brought

about by the failure of the Independent to recover from falling circulation

and a series of changes of ownership and editor (six in seven years). It had

failed to sustain its dream of independence from traditional ownership. The

economic climate had changed for the worse within five years of its success-

ful launch, and the cost of launching the Independent on Sunday in 1990

stretched the Independent too far. There followed a series of ownership

arrangements, none true to the original concept, until Tony O’Reilly, the

former Heinz executive, took full control in 1998.

While in many ways a traditional newspaper baron, he had a relation-

ship with the paper he saved that went beyond that. He was prepared to

suffer huge losses from the moment he took over, and while that inevitably

led to reducing the editorial staffs of both the daily and Sunday titles, he

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT40

Table 2.7 Newspaper readership by voting intention (%)

Newspaper Labour Conservative Liberal Democrats

All adults 35 33 22

Daily Mirror 60 16 17

Daily Star 53 18 15

Guardian 46 6 37

Sun 41 32 13

Independent 35 13 39

Express 27 46 17

Times 27 39 28

Financial Times 25 43 24

Daily Mail 21 55 16

Daily Telegraph 16 63 16

No paper 35 28 26

Source: MORI 2004

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 40



persevered. His appointment as editor-in-chief of Simon Kelner, a talented

sports-production journalist who had been on the Independent at the start

before moving to executive positions on the Sunday Correspondent,Observer

and, moving out of sport, as editor of the Daily Mail supplement Night

and Day, changed the uncertain atmosphere on the papers and brought

stability, even if it failed to halt circulation decline. O’Reilly also brought

in as chief executive Ivan Fallon, who had run his lucrative South African

operation. Earlier Fallon was formerly business editor and deputy editor at

the Sunday Times.

Sales of the daily were down to 220,000 at the end of 1998, as these three

men considered the state of the Independent at the start of a new era of own-

ership. It was no small achievement for a new national newspaper to still be

there more than a decade later, but it was dependent on O’Reilly underwriting

it. After a series of strategies to rebuild the titles had failed, Kelner and

Fallon came up with the ‘big idea’. They would re-launch the Independent

as a quality tabloid, or ‘compact’ as Kelner relentlessly described it to differ-

entiate it from the mass-circulation redtops. O’Reilly endorsed the decision.

It was not in fact a new idea. As Roy Greenslade notes (2003: 258) the

mid-market Daily Mail, then broadsheet and losing sale, went tabloid in

May 1971 to coincide with the closure of its sister (tabloid) title the Daily

Sketch. Lord Harmsworth, the chairman of Associated Newspapers, publish-

ers of the Mail, referred to the re-launched Mail as a ‘compact’, but the

word never caught on then.TheMail was selling 1.8 million before its 1971

re-launch. Today it sells 2.3 million.

The arguments surrounding the Independent’s decision were not new,

even to the quality sector of the market. Under Peter Preston’s editorship of

the Guardian (1995–2005) tabloid sections had been introduced, but even

though Preston (a lover of Spanish and Italian small-format quality newspa-

pers) seriously considered going all the way and making the main news sec-

tion tabloid the risk was considered too great, the belief that broadsheet

equalled quality being too deep rooted to be put aside.

Kelner and Fallon thought it all through again. They knew that market

research carried out by broadsheet titles had repeatedly drawn a pro-tabloid

response, particularly among commuters on crowded trains, younger readers

and women readers, categories of great interest to advertisers. There was the

long tradition of smaller-format quality papers in mainland Europe. There

would be considerable initial publicity in changing format.And it was likely

that sampling, even a gain in sale that stuck, would follow the re-launch.

Against that there was the peculiarly British association of the word tabloid

(simply a measure of size, half a broadsheet) with the downmarket, redtop

sector of the market. Would there be accusations of ‘dumbing down’ if a

serious broadsheet downsized? There were problems, too, about advertising

revenue.Would advertisers pay the same for a full page in a tabloid as a full

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 41

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 41



page in a broadsheet? It was clearly less risky for the Independent than for

papers with more conservative, and larger, audiences like the Times and

Telegraph. Independent readers were younger, less resistant to change.And its

low and declining circulation meant it had more to gain and less to lose by

the change in size.

The Independent chose to hedge its bets, first printing the compact version

alongside the broadsheet (a costly exercise, but one minimised by the small

sale of the paper). The compact was launched inside the M25 on Tuesday,

30 September 2003, Monday to Friday only. It performed very well; the

audited circulation for October 2003 was up 17,000 on the previous

month. Better figures were to come as the compact was rolled out across the

country. By November it was up another 5,000, by the followingApril a fur-

ther 20,000. A Saturday compact was introduced on 31 January 2004, and

the final step, to stop printing any broadsheets, came on Friday, 17 May

2004.A sale of 261,000 was recorded for that month, an increase of 40,000

year on year. Many of them came from the Guardian.

‘For the first five years of my editorship’, Kelner told Media Guardian

(26 July 2004), ‘on those afternoons when the monthly sales figures

arrived, I used to look at them at a distance. Now I embrace them. They’re

phenomenal.We’re 50,000 copies ahead year on year.We’ve gone up almost

40 per cent in some places.’

Although the public pronouncements from the rivals were dismissive, they

were not entirely convincing; it was clear that they were worried. They too

had done their market research and produced dummies of tabloid versions

of their own newspapers. The Independent had stolen a lead, and whatever

the rivals did now, however they explained it, they would be following. This

worried the Guardian more than the Times. Rupert Murdoch told his Times

editor, Robert Thomson, to prepare for a tabloid launch. Just seven weeks

later it came, on Monday, 24 November 2003, with the compact selling

alongside the broadsheet, just like the Independent. Thomson was forced to

drop his attacks on the Independent. ‘It is an undoubted success for which

they deserve credit’, he told Press Gazette (16 July 2004). ‘We are grateful to

them for having done the market research on how the audience would

receive a compact quality newspaper.’ The Times’ own compact research was

reported (in the Times, 9 July 2004) by Brian MacArthur. It showed that

‘nearly half of compact readers are aged between 25 and 44, 60 per cent are

in full-time work, that 78 per cent are ABC1s and that about 40 per cent

work in the business sector.’

Some thought Times readers would be more resistant to change than the

Independent’s, that to the lawyers, businessmen and politicians who read the

paper a compact would not reflect their self-image.Murdoch had dealt with

such concerns before, by ignoring them. He had cut the price, and been

greatly criticised for that; but he had increased the circulation in so doing,

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT42

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 42



taking the Times to a secure second place in the quality sector.Again he was

rewarded for his speedy reaction over changing the format. The Times also

increased sales, 5 per cent over the first year, not as dramatic as the Independent,

but it was starting from a much higher base, with per centage increases in

sale smaller.

The two other broadsheet titles had different problems with changing

format. The Daily Telegraph, with its ‘middle-England’ audience, older than

its rivals, more conservative, more dispersed from London, was probably at

greatest risk of reader resistance to a smaller format. Its then editor, Martin

Newland, had also explored the tabloid option. But at this time the Telegraph

editor and management had more important things to worry about. In the

wake of the Conrad Black scandal the paper was for sale (see above).

The Guardian was in a different trap. It too had circulation problems and

was a more direct competitor of the Independent. Its lead in sale had shrunk

from 177,000 when both newspapers were broadsheet to 112,000 a year

after the Independent’s compact launch. The gap continued to contract, to

86,000.TheGuardian was also more sensitive to accusations of imitating the

Independent. It had its own reputation for innovation, in typography, supple-

ments and marketing. It too had developed tabloid dummies, and many

expected it to follow the Independent and Times. But Alan Rusbridger, the

editor, had profound reservations about the tabloid, and probably more

about following the lead of its lower-circulation rival. He was concerned

about the effect on content and the nature of the paper tabloidisation would

bring. He watched the Independent and Times carefully, measuring stories,

comparing the content and presentation of the two versions of each paper.

Rusbridger (2005) described the effects of shrinking the size of the two serious

papers that had already gone compact: ‘Punchy front pages; opinionated

copy: views before news; picture-led layouts; striking, lively, focussed presen-

tation; headlines with attitude; take-no-prisoners writing.’ The two papers,

he said, were claiming they were ‘exactly the same ... just more convenient

for the reader’. He was not, he claimed, saying the two papers were worse

than the broadsheets that preceded them. ‘All I say is that two of our most

important newspapers have changed, quite strikingly, in ways beyond mere

shape.And that is not without significance. How journalists tell stories has an

effect on the civic process. Ask anyone in public life.’

Rusbridger could hardly launch a ‘tabloid compact’ after that. And any-

way he was already determined to do something different. Thus was born

the ‘Berliner’ concept, adopting for the Guardian not the well-known, in

Britain, tabloid format, but the bigger, in-between format of the famous

European papers like Le Monde. Rusbridger commissioned designs, and set

a team on producing internally a daily Berliner-sized version of the

Guardian. ‘We started thinking about the Berliner size because it works so

well. Tabloid forces change in terms of layout, one main story a page, one

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 43

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 43



picture. It changes editorial and pushes you to an Independent-style front

page.With the Berliner you don’t fall into that trap.You have calmer typog-

raphy, and it is less intrusive. You can linger on a spread. It has a calming

effect’ (interview with Cole, 2005).

But there were major, and expensive, problems in taking this path. There

were no presses in Britain configured to print a Berliner. The Guardian had

to make a huge investment, more than £50 million, in new presses to print

the new format.And the time taken building them was time spent as a broad-

sheet competing with a compact Independent and Times. The Berliner

Guardian launched on Monday 12 September 2005, two years after the com-

pact Independent, gaining 9 per cent in the first year.The Independent on Sunday

went compact a month later, increasing sale by 15 per cent in its first year

(ABC); the Berliner Observer launched in January 2006, putting on an initial

9 per cent.Apart from the IoS the increase was nothing like as dramatic as that

of the first compacts. By now the Times and Independent, familiar as compacts,

had passed through the early surge although they were still enjoying circulation

much increased over their previous broadsheets. Table 2.8 shows the effect to

the end of 2008 of compact re-launch on the titles that chose this path, show-

ing compact gain or loss in circulation compared with final broadsheet month:

NEWSPAPERS PAST AND PRESENT44

Table 2.8

One year Three years
later – later –

Last true increase increase Today –
Title – compact broadsheet over over increase over
launch date sale – month broadsheet (%) broadsheet (%) broadsheet (%)

Independent 219,000 265,000 265,000 221,000
30 Sept. 2003 Sept. 2003 21% 21% +0.9%

Sept. 2004 Sept. 2006 Sept. 2008

Times 656,000 691,000 654,000 638,000
24 Nov. 2003 Oct. 2003 5% 0% −3%

Nov. 2004 Nov. 2006 Sept. 2008

Guardian 358,000 389,000 349,000 349,000
12 Sept. 2005 July 2005 9% Sept. 2008 −3%

Sept. 2006 Sept. 2008

Independent 203,000 234,000 n/a 183,000
on Sunday Sept. 2005 15% −10%
16 Oct. 2005 Sept. 2006 Sept. 2008

Observer 437,000 444,000 n/a 453,000
8 Jan. 2006 Nov. 2005 2% +4%

Jan. 2007 Sept. 2008

Month of ‘true’ last broadsheet sale is last full month broadsheet and excludes ‘untypical’
months like December and August

Source: ABC

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 44



The Independent, the paper that started the compact revolution, and thus

publishing in the new form for the longest, was just ahead of its last broad-

sheet figure, and so was the Observer. The Guardian, Times and Independent

on Sunday had all slipped back to below their last broadsheet figures. All

gained initially from the transition and enjoyed two or three years of higher

sale. Then the declining circulation continuing across the newspaper market

kicked in and the compacts started to suffer too. But it has to be remem-

bered that at the time they went compact all the broadsheet titles were losing

sales, so it can be assumed that their figures today would be worse if they

had not changed their format. In the end the public became used to com-

pact ‘broadsheets’ and the decision to purchase or not was based on other

factors. But Simon Kelner’s initiative changed the face of the serious

national press in Britain.As he said himself (interview with Roy Greenslade:

Media Guardian, 26 July 2004)

We’ve certainly made people think seriously about how their newspapers are packaged

and delivered, and we’ve challenged the prejudices and preconceptions about whether

it’s possible to do an upmarket quality tabloid. Whether we’ve revolutionised the entire

newspaper market we’ll only know when the revolution is over. It’s just the beginning.

It has been followed all over the world.TheWorldAssociation of Newspapers

estimated in its 2006 World Press Trends report that around 80 titles

had adopted the compact format; but it also warned, prophetically, that

circulation increases tended to disappear over time (World Association of

Newspapers, 2006).

We look now at the non-London press – at the regions and nations, as the

BBC refers to that which is not the metropolis.

THE UK NATIONAL PRESS TODAY 45

Cole & Harcup-3904-Ch-02:Cole & Harcup-Ch-02 01/06/2009 9:58 AM Page 45


